Zomer! En een dag uit het leven van een Kiwi - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Paul Berg - WaarBenJij.nu Zomer! En een dag uit het leven van een Kiwi - Reisverslag uit Whangarei, Nieuw Zeeland van Paul Berg - WaarBenJij.nu

Zomer! En een dag uit het leven van een Kiwi

Door: Paulus

Blijf op de hoogte en volg Paul

19 December 2013 | Nieuw Zeeland, Whangarei

Jaaaah hij leeft nog, hij leeft nog, hij leeft nog.
Werken en geld verdienen was de planning de afgelopen maanden. Aardappels eten en vier dagen dezelfde onderbroek dragen heeft zijn vruchten afgeworpen.
Langzaam maar zeker heb ik de spullen voor de trip bijelkaar geharkt en deze bad-boy is er klaar voor. Motorspijkerbroek, tanktas, schone onderbroek en goan!

De zomer is hier nu echt begonnen.Surfen in het weekend, korte broeken, blote basten en de dames in de welbekende witte rokjes en bikinitops. Overdag 27 graden en ‘s nachts een comfortabele 15 graden voorkomt dat de reuzel je naad in loopt inplaats van uit.

Begin December hebben we met Owens en Autocare (de garage naast ons wat van de zelde eigenaren is) bij de baas thuis de ‘ Christmas functions’ gehad. Ik had er niet veel van verwacht, want het is normaal een hapje en een drankje. Nee hoor, de steenoven aangevlamd en de eigen gebakken pizza’s verorberd. Daarna de weilanden in om kleiduiven te schieten. Nou dat gaat wat worden… Een stelletje dronken monteurs met bier achter de kiezen die een shotgun gaan hanteren. En dan ook nog eens een projectiel uit de losse hand zien te raken. Het viel gelukkig mee. 1 shotwond en een koe die het loodje heeft gelegd.
Geintje, het ging allemaal wat beschaafder. Lasergamen voor luie mensen zal ik het noemen. Reflectoren op de weggeslingerde frisbees zorgen eroor dat je met je gemodificeerde shotgun een ‘direct hit’ kan registreren. Lasergamen voor luie mensen of niet, het is best gaaf om een keer gedaan te hebben. Naderhand was het alweer ‘tea-time’ en werd de BBQ (Barbie), met het ondertussen niet meer weg te denken ‘home-kill’ steak en worsten, aangevlamd.

Doordeweeks is het werken geblazen en met de kerst op komst is het ontzettend druk in de garage. Het is immers zomer en de zomervakantie valt hier samen met de kerst en oud en nieuw. Wat hebben we het toch goed in ons kikkerlandje met een paar dagen meer vrij.
Dus hard werken en genieten van alle mooie wagens die we onderhanden nemen. Hotrods, klassieke amerikanen, moderne sportwagens en 4x4 beesten. Verhogen, verlagen, ophangingsrubbers vervangen, schokdempers modificeren en af en toe een koppakking en de gewone service beurt zijn de voornaamste werkzaamheden.
Men heeft in ieder bedrijf schijnbaar een ‘accident report book’. Waarom is mij nog steeds niet duidelijk maar het zal iets met verzekering of gebruik van de ehbo kit te maken hebben.
Ik sta er natuurlijk ook in met een sneetje in de vinger en een keer een vijl in de handpalm. Nou heeft de baas dat erin geschreven en bij ‘cause’ stond ‘improper use of tool’. Dank baas, nou sta ik als idioot te boek. Letterlijk.
Ik heb het er lang niet zo slecht vanaf gebracht las ik. Incidenten daterend vanaf 1999 bevatte onder andere:
‘Hit in mouth with pliers’. De baas heeft blijkbaar een losgeschoten griptang geprobeerd te koppen.
‘Severed fingertip’. Waar een oud gediende zijn wijsvinger wat korter heeft weten te maken.
En het welbekende ‘losgeschoten clipje dat in oog is beland’. Ze zouden zo’n boek ook in NL bij moeten houden. Leuk voor de ‘wist je datjes’ als er weer 1 met pensioen gaat.

Ik heb 1 dag uitgelicht om als ‘cultureel hoogstandje’ te bestempelen en ik denk dat merendeel van jullie het er wel mee eens zijn. Het gaat hier om ‘National crate day’.

De 1 zegt dat ie met vrienden gaat vissen. De ander zegt dat ie een zieke moeder heeft om voor te zorgen maar we weten allemaal dat het een excuus is om weer eens ontiegelijk de beest uit te hangen en het hele krat, het liefst alleen, soldaat te maken.
Sommige doen het met carnaval of Dorpsfeest of TT en anderen hebben vergeeflijke vrouwen.

Om het allemaal wat makkelijker te maken heeft men hier National crate day in het leven geroepen. Vrij vertaald is het ‘Nationale dag van het krat’. Nee, geen vouwkrat zodat je braaf de boodschappen doet voor de koude kant. Bier, bier en nog eens bier. Volgens menig Kiwi een goede manier om de eerste zaterdag van de zomer te vieren.

National crate day word ingeluid met radio reclames en bierbrouwerijen proberen aan de vraag naar kratten te voldoen. Het krat is niet zoals wij dat kennen (althans niet tegenwoordig). Het is een houten frame met 12 flessen van 0.75 liter die dan ook toepasselijk ‘wife-beaters’ worden genoemd.
Verder worden er odes gedaan aan de ‘crate day heroes’ zoals de hoofdproever van de brouwerij, de vrachtwagenchauffeur die de kratten aan de drankhandels leverd, de flessenspoeler voor het recycelen en ga zo maar door. Je kunt gedurende crate day naar het radiostation The Rock bellen en wie weet win je de ‘Cratest hits’ op CD!

Het doel is om je krat met ijskoude bieren gedurende de dag zelf te nuttigen. En op de radio komt nogmaals de crate day-reclame voorbij met als laatste zin: “Enjoy, but drink responsibly”. Heerlijk, die gekke Kiwi’s.

De trip komt eraan en ben dan ook in volle voorbereiding. De plaatselijke berg (mount Parahaki, sinds kort Parihaka) oprennen en de tijd verbeteren. Push-ups, crunches noem het maar op. Waarom? Om het vervolgens met het motorrijders dieet te vergallen. Voedsel met een hoog cholesterol gehalte en het belonende biertje aan het einde van de rit! Ik kijk ernaar uit om het lonkende asphalt op te gaan en mijn stempel te drukken op de mooie slingerwegen hier. Begin januari vertrek ik naar het zuiden langs de ‘south pacific coast’. Ik ga natuurlijk niet alles verklappen anders heb ik niets meer om over naar huis te schrijven.
Ik kan het natuurlijk makkelijk maken en aan het einde van de rit een kort verhaaltje schrijven over hoe blauw het water wel niet en of de ‘road-kill’ het goed doet op de Barbie of niet, maar dat zou natuurlijk zonde zijn. Nee, ik ga zoveel mogelijk blogs maken tijdens de trip en dan mag je zelf tellen hoeveel ‘possums’ ik onder het voorwiel heb gehad en hoeveel ‘steak ‘n cheese pies’ ik heb verorberd.

Met mijn heilige boek ‘Twisting throttle New Zealand: 50 amazing motorcycle rides’ in de tanktas en een kaart in de aanslag zal ik toch een eind moeten kunnen komen. Allemaal een fijne kerst en een super nieuw jaar!

• 19 December 2013 - 08:17

Judith:

Helemaal NIET jaloers hoor;-). Jij ook fijne dagen en een top 2014. X

• 19 December 2013 - 08:23

Theoth:

Veel plezier on the road!

• 19 December 2013 - 09:56

Anke:

Paul poepie!
    Wat heerlijk voor jou dat het daar eindelijk zomer is. Lekker surfen, doe je goehoeeed!
    Hier in NL alles oke. Joris en ik hebben inmiddels een kerstboom staan met mooie ballen en jouw kerstkaart hangt aan een lint op de deur ;) Supergaaf om helemaal uit N-Z een kaart te ontvangen!
    Wij waren te laat met het sturen, dus bij deze een hele fijne kerst en heel veel gezondheid, liefde en gezelligheid voor 2014 gewenst!
    Grappig trouwens dat ze daar " Natl. Crate Day" hebben. Ik heb het ff omgerekend en een kratje in NL is daar niets bij. Die nieuw zeelanders drinken gewoon bijna 2L meer (als ze hem op krijgen).
    Anyway, genoeg geluld. Alvast een goed uiteinde en rijd voorzichtig!!

• 19 December 2013 - 11:34

Floor :

Geniet ervan Paulie, liefs

• 19 December 2013 - 12:52

Cora Leeman:

Hoi Paul, wat kan jij heerlijk schrijven!!! Geniet er van daar hé, maar je komt toch ook nog wel een keertje terug?????
    Een heel goed 2014.

groetjes en dikke kus, Cora en Herman

• 19 December 2013 - 14:56

Joris Tha Poris:

Maatje!

Heerlijk om weer een verhaal van Paul te kunnen lezen en dat nu in mijn tweede heimat!
    Geniet van je toer en alvast een goede zomervakantie...uhh.. kerstdagen en jaarwisseling toegewenst!

• 19 December 2013 - 21:30

Marcel:

Hee paul tof verhaal weer, wij gaan morgen met het 2e trouwens alle onmogelijke kerst pakket dranken nuttigen.
    Ook leuk denk ik, de volgende dag ? zien we wel.
    Bij eemland draait het lekker morgen een belangrijke dag voor het 1e top 6 of niet.
    Jij ook fijne dagen daar en hoor je weer.
    Marcel